جای خالی یک “استعفا” یا “عذرخواهی”

از دقایق اولیه وقوع سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تا روز گذشته اظهار نظر‌های متعددی از سوی مسئولان پیرامون حادثه مطرح و منتشر شد و طبعاً جامعه دانشگاهی و بویژه دانشجویان دانشگاه آزاد نیز در این بین مسائلی را مطرح کردند که ترجیع بند همه آن‌ها مقصر دانستن مسئولان ذیربط و درخواست برای استعفای آن‌ها بود؛ مساله‌ای که افکار عمومی نیز بر آن تاکید داشته و دارد.

حوالی ساعت ١٢ روز سه‌شنبه ۴ دی ماه یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران واقع در بلوار سیمون بولیوار واژگون شد و در این حادثه هفت نفر از دانشجویان در دم جان باختند و از ۲۸ نفر مجروح منتقل شده به بیمارستان نیز سه نفر فوت کردند که به این ترتیب تعداد فوتی‌های حادثه واژگونی به ۱۰ نفر رسید و ۲۶ نفر نیز در بیمارستان بستری شدند.

بلافاصله پس از وقوع این حادثه مسئولان دانشگاه آزاد به اظهار نظر پیرامون علل وقوع حادثه پرداختند، ابتدا حجت السلام کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که سکته راننده اتوبوس علت وقوع حادثه بوده است، ادعایی که دو ساعت پس از وقوع تصادف ابتدا توسط رییس اورژانس و در ساعات بعد توسط پزشکی قانونی تکذیب شد.

در ادامه از سوی برخی مسئولان دانشگاه، موضوع مقصر دانستن دادن پیمانکار دانشگاه به نوعی مطرح شد، به نحوی که روز شنبه ۸ دی ماه مجید مشکینی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی در جمع دانشجویان معترض دانشگاه علوم و تحقیقات که یکصدا خواستار استعفای مسئولان دانشگاه آزاد بودند، حاضر شد و در سخنان خود به نوعی تمامی تقصیرات را متوجه پیمانکار دانشگاه دانست! عصر شنبه (همان روز) نیز هیات امنای دانشگاه در جلسه فوق‌العاده‌ای اعلام کرد که “مسببان واژگونی اتوبوس، منتظر مجازات شدید باشند” گویی مقصرانی به‌جز مسئولان ذی ربط و از خارج دانشگاه باعث و بانی این اتفاق مرگبار شده‌اند!

طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز که دقایقی پس از وقوع حادثه در محل حاضر شده بود، از ارائه هرگونه توضیح و یا اظهار نظری خودداری کرد و سایر مسئولان دانشگاه نیز از پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص این حادثه خودداری کردند و این دانشگاه در روز وقوع حادثه فقط به صدور اطلاعیه‌ای بسنده کرد که در آن ذکر شده بود: علت واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد از سوی کارشناسان در دست بررسی است و در خصوص دریافت اطلاعات دقیق از علل وقوع حادثه و رسیدگی به وضعیت جان باختگان و مصدومان اقدامات فوری انجام خواهد شد.

اما در ساعات پایانی همان روز مسعودی رییس واحد علوم و تحقیقات با ایسنا گفتگو کرد و با بیان اینکه در حال حاضر در خصوص خود حادثه نمی‌توانیم نظر دهیم گفت: باید صبر کنیم تا کارشناسان علت حادثه را تعیین کنند و سپس مشخص خواهد شد که مسئولیت این حادثه بر عهده چه کسی است.

سرهنگ عابدی جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز همان روز در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که علت تصادف مرگبار اتوبوس در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در دست بررسی است. وی درباره اینکه آیا پلیس راهور در محوطه دانشگاه حضور داشته یا خیر؟ گفت: پلیس در داخل محوطه دانشگاهی حضور نداشته و عوامل دانشگاه در آنجا مستقر هستند.

نکته‌ای که این مقام راهنمایی و رانندگی مطرح کرد بار دیگر نگاه‌ها را متوجه وقوع اهمال احتمالی از سوی مسئولان دانشگاه می‌کرد.

دانشجویان چه گفتند؟

در پی وقوع حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تعدادی از دانشجویان این واحد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار ایسنا به برخی مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی این دانشگاه و فرسودگی آن اشاره کردند.

یکی از دانشجویانی این واحد دانشگاهی به ایسنا گفت: یکبار نشده سوار اتوبوس‌های قدیمی دانشگاه شده باشد و راننده در حال چرت زدن نباشد! دوست دیگر این دانشجو می‌گوید راننده‌ها پشت فرمان چای می‌نوشند، غذا می‌خورند و کمربند ایمنی را هم نمی‌بندند!

یکی از حاضران در صحنه تصادف امروز واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد می‌گوید: چهار سال پیش در همین مکان تصادف شده بود. او که چند دقیقه پس از حادثه در محل حاضر شده، می‌گوید که دانشجویانی را دیدیم که در تصادف امروز دچار نقص عضو شدند.

یکی از دانشجویان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره کیفیت وسایل حمل‌ونقل دانشگاه به اتوبوسی که در حال انتقال دانشجویان از دانشکده‌های بالاتر است اشاره می‌کند و می‌گوید: همه این اتوبوس و لاستیک‌های ساییده شده‌اش را ببینید، همین وضعیت همه اتوبوس‌های دانشگاه را شامل می‌شود، مسیر‌ها گارد ریل ندارد، وقتی کوه را می‌تراشند و دانشگاه تاسیس می‌کنند، همین می‌شود.

یکی دیگر از دانشجویان حاضر در محل حادثه در همین رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: دانشگاه علوم تحقیقات در سراشیبی قرار دارد و دانشکده‌ها به صورت پلکانی در مسیر هستند؛ از آنجایی که مسیر طولانی است، دانشجویان ناگزیرند از اتوبوس‌های دانشگاه استفاده کنند.

این دانشجو ادامه داد: پیش از این قرار بود که دانشجویان با حمل و نقل کابلی جابه‌جا شوند، اما با تغییر مدیریت دانشگاه، پروژه تلکابین دانشگاه متوقف شد.

یکی دیگر از دانشجویان نیز تاکید کرد: اتوبوس‌هایی که برای سیستم حمل و نقل دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند بعضاً مستهلک هستند و ایمنی درستی ندارند و قرار نبود که طولانی مدت از آن‌ها استفاده شود. مخصوصاً در زمستان که یخبندان می‌شود، این موضوع نگران کننده‌تر است.

استعفای رئیس علوم و تحقیقات کمترین انتظار دانشجویان

کمیته ویژه پیگیری سانحه تصادف اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد طی روز‌های اخیر در حالی طی اطلاعیه‌ای از برکناری پنج نفر از مدیران این دانشگاه خبر داد که یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه مراسم یابود جان‌باختگان سانحه اتوبوس، با اشاره به نشریه‌ای که در دست داشت و ضمن اعتراض به هزینه نشدن شهریه دانشجویان برای آن‌ها، توضیح داد: پیشتر در این نشریه در خصوص فرسودگی اتوبوس‌ها با مدیر ترابری واحد مصاحبه انجام شده و این موضوع به آن‌ها تذکر داده شده بود.

وی افزود: همچنین از ۵ مسئول عزل شده دانشگاه، دو نفر پیشتر عزل شده بودند و کمترین انتظار ما، در این خصوص استعفای رضا مسعودی، رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است.

روز شنبه نیز در تجمع دانشجویان واحد علوم و تحقیقات بیانیه‌ای ۹ بندی قرائت شد که در بند‌های اول و دوم آن “درخواست استعفا و عذرخواهی مسئولان دانشگاه آزاد” و همچنین “عذرخواهی رسمی در تریبون رسمی توسط سرپرست واحد و رئیس دانشگاه” درخواست شده بود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد “استعفا” و “عذرخواهی” مسئولان به جای توجیحات متعدد و متوجه کردن همه تقصیرات به گردن پیمانکار دانشگاه (که باید از سوی مسئولان دانشگاه بر کار آن نظارت می‌شد) مهمترین خواسته این روز‌های خانواده‌های داغدار دانشجویان درگذشته، دانشجویان مصدوم و حادثه دیده و همچنین سایر دانشجویان این دانشگاه است و این خواسته بار‌ها و بار‌ها از بدو وقوع حادثه تا تجمعات روز‌های شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ دی ماه توسط دانشجویان معترض مطرح و تکرار شده و می‌شود، باید مورد توجه ویژه مسئولان دانشگاه آزاد به عنوان متولیان اصلی این اتفاق قرار بگیرد، زیرا مقصر بودن پیمانکار دانشگاه در وقوع این حادثه، از بار مسئولیت متولیان اصلی دانشگاه آزاد کم نمی‌کند.

به نقل ایسنا، پس از وقوع این حادثه که گویا به مثابه زنگ خطری برای سیستم‌های حمل و نقل دانشگاه‌ها بود، برخی دانشگاه‌های استان‌های مختلف از فرسودگی سیستم حمل و نقل دانشجویان گلایه کرده و در خصوص تکرار حوادثی مشابه حادثه علوم و تحقیقات در دانشگاه خود هشدار دادند.

جهش قیمت محصولات پروتئینی در بازار/سکوت معنادار وزارت جهادکشاورزی

طی هفته‌های اخیر، قیمت محصولات پروتئینی از جمله گوشت گوسفندی و گوشت مرغ در بازار افزایش بسیار چشمگیری داشته و اقدامات تنظیم بازاری دولت تاکنون نتوانسته رشد قیمت این اقلام را مهار کند.به نقل خبرنگار مهر، طی هفته‌های اخیر، قیمت محصولات پروتئینی از جمله گوشت گوسفندی و گوشت مرغ در بازار افزایش بسیار چشمگیری داشته و اقدامات تنظیم بازاری دولت تاکنون در این زمینه موثر نبوده است، بر همین براساس قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی در بازار به حدود ۷۲ هزارتومان و قیمت گوشت مرغ به حدود ۱۴ هزارتومان رسیده است.

علی اصغرملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: نرخ هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف کنندگان به ۷۱ هزارتومان تا ۷۲ هزارتومان رسیده همچنین قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای مغازه داران بین ۶۵ هزارتومان تا ۶۶ هزارتومان است که با ۱۰ درصد سود آن را به مصرف کننده عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره دلایل این گرانی، اضافه کرد: بحث قاچاق در این زمینه مطرح است، قاچاق دام با افزایش نرخ دلار بسیار افزایش داشته و در کمبود بازار تاثیرگذار بوده است. ملکی درباره اینکه قرار است شرکت پشتیبانی امور دام، دام زنده از کشور رومانی وارد کند، گفت: این موضوع مطرح شده، باید راهکار‌ها بررسی و رایزنی‌ها انجام شود، همچنین بودجه مورد نظر تامین گردد به عبارتی باید بستر لازم برای انجام این کار فراهم شود تا دام وارد کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به تاثیر توزیع گوشت منجمد بر بازار عنوان کرد: اگر این گوشت به بازار تزریق نمی‌شد اوضاع به مراتب بدتر از این بود. حدود دو سال است که این گوشت وارد می‌شود و بدون آن اوضاع بازار به شدت به هم می‌ریخت.ملکی همچنین با اشاره به واردات گوشت گرم به کشور تصریح کرد: گوشت گرم نیز از استرالیا و آسیای میانه به کشور وارد می‌شود و در حال توزیع در بازار است.

دلیل کمبود دام در کشور، قاچاق یا کاهش تولید؟!

وزیر جهاد کشاورزی نیز قبلا درباره قاچاق دام از کشور هشدار داده بود، محمود حجتی در این زمینه با بیان اینکه در حال حاضر ۲ میلیون راس دام به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، گفته بود: این‌ها سرمایه ملی هستند که از غرب، شمال غرب و از جنوب به کشور‌های حاشیه خلیج فارس می‌روند.با این وجود، برخی مسئولان معتقد هستند کمبود دام ربطی به قاچاق ندارد و کاهش تولید دلیل اصلی این مساله است، علیرضا عزیزالهی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در این راستا به خبرنگار مهر گفت: دلیل این مساله قاچاق نیست، بهره برداران عشایری و روستایی کشور کاهش یافته و این باعث شده تولید در بخش عشایری و روستایی کم شود؛ اما تقاضا که قرار بود کاهش یابد کاهش نیافته و افزایش یافته است بنابراین با کمبود مواجه شده ایم.

رکورد بی سابقه قیمت مرغ در بازار

قیمت مرغ نیز طی هفته‌های اخیر با جهشی چشمگیر به رکوردی بی سابقه رسیده، به طوری که قیمت روز شنبه گذشته به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در مراکز خرده فروشی رسید. ردیروز قیمت این کالا با کاهش ۵۰۰ تومانی به ۱۴ هزارتومان در مراکز خرده فروشی رسید. این در شرایطی است که محمود حجتی، وزیرجهاد قیمت منطقی هرکیلوگرم مرغ را ۱۰ هزارتومان اعلام کرده و ستاد تنظیم بازار نیز قیمت این کالا را ۹۸۰۰ تومان تعیین کرده است که مورد تایید تولیدکنندگان نبوده است.

همچنین طی روز‌های اخیر، دولت عرضه مرغ منجمد را با قیمت هرکیلوگرم ۸۹۰۰ تومان به منظور تنظیم بازار این کالا آغاز کرده، اما این اقدام تا امروز نتوانسته منجر به ایجاد تعادل در بازار مرغ شود. کارشناسان دلیل این مساله را عدم استقبال مردم از مرغ منجمد عنوان می‌کنند. محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: شرکت پشتیبانی امور دام روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن مرغ منجمد در کشور توزیع می‌کند که البته مردم استقبال چندانی نمی‌کنند.

تولیدکنندگان: قیمت منطقی مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است

براین اساس محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قیمت مرغ طی روز‌های آینده روند کاهشی خواهد داشت، گفت: دلیل افزایش قیمت این کالا در روز ۵ شنبه هفته گذشته و شنبه جاری این بود که ۸۰ درصد مرغ تهران از سایر استان‌ها تامین می‌شود و به دلیل بارندگی حمل و انتقال این کالا به تهران دچار مشکل شده بود و بار کمتری به تهران می‌رسید.

وی افزود: بنابراین طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود، اما روند کاهش قیمت کند خواهد بود، اما طی هفته جاری قیمت بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان کاهش می‌یابد. یوسفی تصریح کرد: قیمت منطقی از نظر ما ۱۱ هزار تومان تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. متاسفانه نوسانات شدید قیمت مرغ و افزایش قیمت گوشت در غیبت وزارت جهادکشاورزی در حوزه تنظیم بازار این محصولات رخ داده و پیگیری‌های خبرنگار مهر از این وزارتخانه برای مصاحبه به نتیجه نرسید.

 

ماموریت رئیس‌جمهور جهت تشکیل هیأت رسیدگی به حادثه دانشگاه علوم تحقیقات

هیات دولت در جلسه عصر امروز یکشنبه ۹ دی به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، موضوع سانحه تأسف بار جان باختن تعدادی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بر اثر واژگونی اتوبوس در محوطه دانشگاه را مورد بررسی قرار داد و نقل وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و کشور از روند رسیدگی به علل این حادثه، به هیات وزیران ارائه شد.

رئیس جمهور با ابراز تأسف عمیق از وارد آمدن این فاجعه تکان دهنده و تسلیت به بازماندگان حادثه و جامعه دانشجویی، با توجه به مسئولیت نظارتی دولت و دفاع از حقوق عمومی، از وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و کشور و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور خواست با تشکیل هیأت رسیدگی به این حادثه، ضمن بررسی علل و عوامل مؤثر در وقوع آن و گفت: وگو با دانشجویان، اساتید و مدیران دانشگاه و نهاد‌های مسئول، نقل آن را به هیات وزیران ارایه نموده و تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه اتخاذ نمایند.

دسته‌ها: اخبار روز